Selasa, 16 Disember 2014

Cara Bersyukur Kepada Allah SWT



IMAM Al-Ghazali menjelaskan bahawa cara bersyukur kepada Allah SWT terdiri dari empat komponen, iaitu:

1. Syukur dengan Hati.
Syukur dengan hati dilakukan dengan menyedari sepenuhnya bahawa nikmat yang kita peroleh, baik besar, kecil, banyak mahupun sedikit semata-mata kerana anugerah dan pemurahnya Allah S.W.T.
Allah S.W.T berfirman: “Segala nikmat yang ada pada kamu (berasal) dari Allah,” (QS. An-Nahl: 53)
Syukur dengan hati dapat memberikan seseorang untuk menerima anugerah dengan penuh kerelaan tanpa keberatan, walau betapa pun kecilnya nikmat tersebut. Syukur ini akan melahirkan betapa besarnya kemurahan dan kasih sayang Allah sehingga terucap kalimat pujian kepada-Nya.


2. Syukur dengan Lisan.
Ketika hati seseorang sangat yakin bahawa segala nikmat yang dia peroleh bersumber dari Allah, maka dia terus akan mengucapkan “Alhamdulillah” (segala puji bagi Allah). Dengan itu, apabila dia memperoleh nikmat dari seseorang, lisannya tetap memuji Allah. Sebab dia yakin dan sedar bahawa orang tersebut hanyalah perantara yang Allah kehendaki untuk “menyampaikan” nikmat itu kepadanya.
Pada saat kita memuji seseorang kerana kebaikannya, hakikat pujian tersebut harus ditujukan kepada Allah S.W.T.  Sebab, Allah adalah Pemilik Segala Kebaikan.


3. Syukur dengan Perbuatan.
Syukur dengan perbuatan membawa erti bahawa segala nikmat dan kebaikan yang kita terima harus dipergunakan di jalan yang diredhai-Nya. Misalnya untuk beribadah kepada Allah, membantu orang lain dari kesulitan, dan perbuatan baik lainnya. Nikmat Allah harus kita pergunakan secara berperingkat dan tidak berlebihan untuk berbuat kebaikan.
Rasulullah SAW menjelaskan bahwa Allah sangat senang melihat nikmat yang diberikan kepada hamba-Nya itu dipergunakan dengan sebaik-baiknya.
Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah senang melihat atsar (bekas/wujud) nikmat-Nya pada hamba-Nya,” (HR. Tirmidzi dari Abdullah bin Amr).
Maksud dari hadis di atas adalah bahwa Allah menyukai hamba yang menampakkan dan mengakui segala nikmat yang dianugerahkan kepadanya. Misalnya: Orang yang kaya hendaknya memberi hartanya untuk zakat, sedekah dan sejenisnya. Orang yang berilmu memberi ilmunya dengan mengajarkannya kepada sesama manusia, memberi nasihat, dan sebagainya.
Maksud memberi di atas bukanlah untuk menunjuk-nunjuk, namun sebagai wujudnya kesyukuran kerana Allah SWT.
Allah SWT berfirman: “Dan terhadap nikmat Tuhanmu, hendaklah engkau nyatakan (dengan bersyukur),” (QS. Adh-Dhuha: 11).



4. Menjaga Nikmat dari Kerosakan.
Ketika nikmat dan kurnia diperolehi, cubalah untuk digunakan dengan sebaik-baiknya. Setelah itu, usahakan untuk menjaga nikmat itu dari segala kerosakan. Misalnya: Ketika kita dianugerahi nikmat kesihatan, kewajiban kita adalah menjaga tubuh untuk tetap sihat agar terhindar dari sakit. Demikian pula dengan halnya dengan nikmat iman dan Islam, kita wajib menjaganya dari “kehancuran” yang disebabkan pengingkaran, pemurtadan dan lemahnya iman.
Untuk itu, kita harus sentiasa memupuk iman dan Islam kita dengan solat, membaca Al-Qur’an, menghadiri majlis ilmu agama, berzikir dan berdoa. Kita pun harus membentengi diri dari perbuatan yang merosak iman seperti munafik, ingkar dan kemungkaran.
Setiap nikmat yang Allah berikan harus dijaga dengan sebaik-baiknya. Allah S.W.T menjanjikan akan menambah nikmat jika kita pandai bersyukur, seperti pada firmannya: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-KU), sungguh azab-Ku sangat pedih,” (QS. Ibrahim: 7).